Автоматизація бізнес-процесів - це впровадження програмної системи, яка виконує типові процедури відповідно до сучасних алгоритмів. Мова про складання і виписування документів, контроль виконання облікових та складських операцій. Завдяки подібним нововведенням рівень роботи підприємства якісно підвищується.
Особливості автоматизації бізнесу
Розбираючись в тому, що таке автоматизація бізнесу і що вона дає, слід зазначити наступні позитивні аспекти її введення:
- уникнення рутинної і одноманітної ручної праці;
- інформація обробляється і передається набагато швидше;
- в єдиному інформаційному просторі обслуговуються окремі підрозділи або все підприємство;
- запрограмовані звіти і документи складаються автоматично;
- зростає зручність оперування базами даних, а робота стає точнішою, повнішою і несуперечливою;
- підрозділи або вся організація зводяться до єдиного комплексу, який об'єднує регулярний стандартизований документообіг та інформаційно-нормативна база.
Автоматизацію доцільно проводити при наявності передумов до переходу або в тому випадку, якщо даний процес неминучий через причини внутрішнього або зовнішнього характеру. Вона може відбуватися на різних рівнях:
- Типові процедури. Змінюється порядок виконання типових операцій, наприклад, створення облікової та складської документації, звітів, відомостей, введення поправок і оновлень.
- Функції. Йдеться про формування рішень, до яких застосовні єдині правила: створення складських заявок і схем поставок.
- Бізнес. Впровадження електронного документообігу. Використовується система аналітичних показників. В одному інформаційному просторі для документів призначаються виконавці, терміни і контрольні дії. Заходи, що стосуються різних продуктів і проектів, з'єднуються у ланцюжки. Завдяки цьому контроль можна здійснити в будь-який момент часу з метою отримання докладної інформації щодо запланованої чи зробленої роботи. Доступна аналітика, за якою судять про прибутковість і ефективності реалізованих операцій.
Впровадження автоматизації бізнесу
Щоб отримати позитивний ефект, необхідно не тільки витратитися на нове обладнання, а й ввести в робочий процес правильні зміни. Крім програмно-апаратної перебудови проводяться організаційні реформи. Багато в чому на їх характер впливають цілі і завдання компанії.
Керівництву варто призначити відповідальну особу, яка буде від їх імені справлятися з такими завданнями:
- аналіз і постановка задач в спеціальному штабі;
- складання бюджету проекту;
- впровадження розроблених заходів;
- складання посадових інструкцій для трудового колективу;
- перенесення інформації в бази даних нової платформи;
- усунення недоліків, виявлених в ході впровадження;
- навчання персоналу.
Це лише загальні обов'язки. Немає єдиного для всіх списку. В окремих випадках виникає необхідність у нестандартних діях, що сприяють досягненню наміченого результату.
Оцінка етапів автоматизації бізнесу
Є кілька стандартних етапів оцінки обсягу робіт:
- Вивчення підприємства і постановка задач. Аналізуються структура і діяльність компанії, обсяг автоматизації, документообіг та облік, а також будова інформаційної системи. Складається технічне завдання (ТЗ).
- Створюється попередній проект і кошторис. Оцінюється можливий термін реалізації наміченого плану, продумується програмне і технічне оснащення.
- Вирішуються організаційні питання, підписується договір. Затверджується точне технічне формулювання ТЗ, бюджет, варіант розрахунку, заходи щодо впровадження автоматизації, поставка, а також налагодження апаратури. На реалізацію даного етапу може бути витрачено від одного дня до декількох тижнів. Багато що залежить від розміру компанії та масштабності запланованих робіт.
- Реалізація проекту. Пишеться програмна частина, привозиться і встановлюється обладнання, переносяться бази даних, запускаються нові робочі процедури. Проект поетапно здається. Програма може бути як триденною, так і розтягнутися на рік.
- Завершальний етап. Уже можна підбити підсумки, обговорюються умови підтримки нововведень. Проводиться навчання персоналу і остаточні розрахунки.
Не маючи конкретних даних про компанії, неможливо вказати терміни реалізації проекту. Прогнози роблять хіба що за аналогіями, спираючись на стандартний план автоматизації бізнес-процесів на схожому підприємстві. Тому не можна гарантувати безпомилковість попередньої оцінки вартості і термінів.
Недоліки автоматизації бізнесу
Незважаючи на величезну кількість переваг, у даного підходу є свої слабкі сторони. Виробнича система значно ускладниться і з'явиться маса нових елементів, з якими співробітники компанії можуть бути незнайомі, так що доведеться витратити час на їх навчання. Крім того, від устаткування буде потрібна велика надійність.
Складнощі можуть з'явитися при перенесенні інформації в нову базу даних. Ця процедура вимагає підвищеної уваги, оскільки сама незначна помилка спотворює облік.
Важлива постійна підтримка спеціалістів. У штаті повинен бути програміст, що володіє спеціальними знаннями. Наприклад, якщо автоматизується бухгалтерія, то він повинен бути в курсі чинного законодавства в даній області.
Варто зауважити, що дані труднощі носять тимчасовий характер. Згодом недосконалості інформаційної та фінансової баз згладжуються, а працівники звикають до нового порядку роботи.
Навіть ті, хто дивився на нововведення з недовірою, усвідомлюють їх зручність. При найбільш песимістичному прогнозі економічний ефект помітний через кілька років, а за середньостатистичними даними – значно раніше.